Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Metody działania
Osoby zmagające się z zaburzeniami neurorozwojowymi, w zależności od spektrum, mogą mieć problem przy nawiązaniu relacji czy nawet bezpośredniej komunikacji. Do tego dochodzą także trudności z określeniem własnych uczuć i stabilizacją emocji. Natomiast jest możliwość pomocy w przezwyciężeniu tych trudności, poprzez stosowanie terapii behawioralnej. Dowiedz się, jak ona przebiega oraz jakie metody działania u dzieci zakłada.
Czym jest terapia behawioralna?
Terapia behawioralna to częsty sposób działania, mający na celu pomóc osobom z autyzmem lub jego spektrum. Polega ona na analizie zachowania i możliwości nauczenia się interakcji społecznych. W ten sposób dziecko zmagające się z autyzmem może poznać, w jaki sposób zachodzi tradycyjna komunikacja i jak można nawiązać relacja. Terapię behawioralną dla dzieci z autyzmem prowadzą specjalistyczne ośrodki, takie jak placówka oświatowa Centrum Terapii Dzieci i Młodzieży w Mińsku Mazowieckim.
Jakie są metody działania w autyzmie?
Warto wiedzieć, że w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka mogą być zastosowane różnorodne sposoby działania. Można wyszczególnić takie metody, jak:
PECS – Picture Exchange Communication System
Jest to metoda działania, która wykorzystuje specjalny sposób komunikacji za pomocą używania pojedynczych obrazków. W ten sposób możliwa jest nauka budowy zrozumiałych zdań i nawiązywania kontaktu z otoczeniem.
polisensoryczne poznawanie świata
Wybór tej metody pozwala na uczenie się komunikacji, poprzez obserwację i zapisywanie notatek. Następnie zalecane jest czytanie na głos tych informacji oraz przekazywanie ich innej osobie. W ten sposób możliwy jest rozwój umiejętności takich, jak pisanie, mowa oraz obserwacja.
To tylko dwie z wielu metod działania, które stosuje terapia autyzmu Mińsk Mazowiecki.
Terapia behawioralna dzieci z autyzmem – na czym polega?
Terapia behawioralna w autyzmie opiera się także w dużej mierze na obserwacji działań innych osób i próbie ich naśladowania. Podczas niej stosowane jest wzmacnianie zachowań pożądanych poprzez nagrodę. Natomiast w przypadku, gdy dziecko postępuje w inny sposób, może napotkać się na reakcję w postaci braku nagrody lub kary. W ten sposób możliwa jest nauka przez konsekwencje, jakie dziecko napotka przy danym działaniu. Terapia behawioralna dzieci z autyzmem pozwala na wspomaganie rozwoju w sferze komunikacji, utrzymania relacji i poznawczej. W ten sposób jest możliwe wsparcie dzieci w przezwyciężaniu trudności społecznych związanych z zaburzeniem neurorozwojowym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana